Matyáš Zorn

Vývojář a React Community Lead

„Technologicky je ve firmě vidět posun, frontend přešel ze zažitého standardu k novému jazyku i přemýšlení.“

Adéla: Matyáši, děkuju, že jsi souhlasil s naším dnešním povídáním o svém působení v MONETA Money Bank. Já o Tobě do začátku prozradím, že v bance pracuješ jako vývojář a React Community Lead. Jsi tu 4 roky a pořád působíš jako svěží vítr tam, kde je třeba věci trochu rozhýbat. Zvykli jsme si taky na Tvá chytrá a vtipná trička. Ale o tom později. Teď bych se chtěla zeptat na Tvůj příchod. Jak to pro Tebe u nás vlastně začalo?

Matyáš: Nastoupil jsem v listopadu po vysoké. Dokončil jsem zrovna na Ostravské univerzitě informační technologie ve vzdělávání a po měsíčním zvolnění tempa jsem začal hledat práci. V Ostravě to nešlo nijak zvlášť snadno, ale pak jsem dostal nápad napsat do tehdejší GE Money Bank na pozici juniorního PHP vývojáře a to nakonec vyšlo. Měl jsem štěstí na manažera, který mi dal hned takhle po škole šanci. Lidsky jsme si sedli a já začal dělat v týmu webového portálu pro vývoj externích i interních aplikací. Věnoval jsem se nakonec hlavně interním. První úkol jsem měl navrhnout a přepsat strukturu ORGCHARTu [pozn.: organizační struktura a profily zaměstnanců], ale dělal jsem i na Flagshipu [pozn.: nástroj pro řízení průběhu schůzek] pro bankéře, na věrnostním programu bene+, věcech pro ATM a podobně. Byl jsem sám sobě analytikem, chvíli jsem řešil i releasy a u “svých” aplikací se staral o provoz. Pár věcí jsem vlastně ještě nestihl předat a dál se o ně starám.

Ale teď už v PHP nevyvíjíš, ne?

Ne, teď už jen v Reactu. Po dvou letech, v dubnu 2017, se v Praze startovalo spojení digitálních kanálů do jednoho oddělení a vůbec digitalizace banky. Přešel jsem v té době z PHP do JavaScriptu a pomáhal s online sjednáním běžného účtu ve Smart Bance. Pro mě to znamenalo hlavně bug fixing. Na konci dubna se pak rozjížděl projekt Expres půjčky v Labu 2, na tom už jsem byl od začátku. Vyvinuli jsme společně webovou aplikaci na tablety pro bankéře a brokery. Vymýšleli jsme, jak sjednat půjčku s pomocí screen scrapingu, fotit a těžit doklady a podepisovat dokumenty elektronicky. Dneska dělám třeba i pro karetní lab a jejich webovou aplikaci na sjednání kreditky. Tak trochu se podílím vlastně na všech projektech, kde má komunita Reactu nějaký podíl.

Koho bych chtěl k nám do MONETA Money Bank?

Někoho, kdo klade otázky a dělá věci z vlastní iniciativy. Kdo má svou práci rád. To je pro mě víc, než jak dlouho a kde předtím pracoval. Hard skills nejsou jediný důležitý přínos pro naši komunitu.

Mezitím ses přesunul z Ostravy do Prahy. Měl jsi ze stěhování obavy?

Ani ne. Pro mě to bylo za lepším, protože jsem v Ostravě měl jen jednoho kolegu a byl jsem rád, že teď budu svůj tým vídat i osobně, ne jenom přes video. Bylo to ale i hodně hektické a živelné, protože se zrovna organizačně spojovaly digitální kanály a přecházelo na agilní vývoj.

Jak to probíhá teď, když jsi React Community Lead a máš svůj tým vývojářů pořád po ruce?

Tady v Praze je nás reacťáků 20. Nedá se tomu úplně říkat tým, protože jsme rozesetí po celé bance, ale díky komunitě a třeba i pravidelnému scházení u piva jednou měsíčně jsme pořád v kontaktu. Držíme projekty konzistentní, vymýšlíme, jak jim nastavit správu a jakou zvolit metodiku. Jde nám o standardy důležité pro banku, hlavně o udržitelnost a bezpečnost.
Můžeme při tom ale navíc zkoušet nové věci a baví nás to. Když máme dobré business use cases pro nové technologie, tak si jimi můžeme usnadnit práci a máme možnost i k nějakému osobnímu rozvoji. Pro vývojáře je tohle super, protože si na novinky můžou sáhnout hned. I takovýhle hype development má ale samozřejmě svoje meze. Posuzujeme, co změna bance přinese, a nezapomínáme na selský rozum.

Máte kontakt i s ostatními komunitami?

Určitě, my asi nejvíc s backendisty a s UX i UI designery třeba přes design systém. Dáváme technické připomínky a jsme u projektů už od počátku. Pomáháme ostatním rozhodovat, jestli a jak k tomu všemu přistoupit. Jsme taková přátelská banda, jsme otevření, každý rád pomůže s problémem...

Vidíš nějaký rozdíl mezi námi a konkurencí?

Srovnání se dělá těžko, protože většinou vyvíjí v Angularu, ale obecně třeba víme od našich dodavatelů, že na tom konkurence bývá buď stejně jako my, nebo je naopak víc korporátní. Technologicky je ve firmě vidět posun. Frontend přešel ze zažitého standardu "Java na všechno" k novému jazyku i přemýšlení. Držíme se up to date. Co se za dveřmi korporátu děje běžně, to se nám tady podařilo taky. Takže super a velký skok. Můžeme teď dělat něco zajímavého a dělat to dobře. Rozvíjet to úsilí, které jsme do toho na začátku dali. Ještě to ale jde posunout dál, myslím si, a chci být u toho. I jako Community Lead stále ještě píšu a vyvíjím, abych měl kontakt s prací a zkoušel věci. Ještě jsem relativně mladý a ještě mi to přemýšlí, tak můžu psát [směje se]. Nesmím s tím přestat, jinak ztratím přehled o tom, co tým bolí.

Co si myslím o přechodu na agile?

Najednou se stále něco děje, odpadla korporátní vata a každý den je co dělat. Znamená to větší zapojení, což lidi posunuje kupředu. Každý den vyvíjíme a přitom máme šanci komunikovat místo toho, abychom jen naslepo plnili úkoly a dlouho čekali na zpětnou vazbu. Každé pro má samozřejmě i svoje proti, agile taky znamená, že je míň klidu na práci a v oddělení víc ruchu. Teď po těch dvou letech si to ale už sedlo. Víme, co se od koho očekává, dostáváme jasná zadání a přitom je pořád možnost nad nimi diskutovat.

Ty jsi svým otevřeným přístupem dokonce proslulý. Co Tě k němu vede?

Baví mě rozbíjet zažité pořádky. Když se zeptáš s prominutím jako blbec a ostatní slyší, jak to zní absurdně, tak si taky uvědomí, že by to šlo změnit. Rádi do věcí vrtáme, protože víme, že to v téhle bance jde. Chvíli se mi říkalo dokonce "anarchitekt", to když jsme používali nástroj, se kterým nikdo nebyl spokojený, ale lidi na správných místech to nevěděli. Pak jsme ho spolu prostě vyměnili... to vše díky tomu našemu smysluplnému šťourání.

Chodíš i na pravidelná setkání Community Leadů. Co tam řešíte?

Jak sem dostat a jak tu udržet lidi... Jak může komunita posouvat banku vpřed... Je to styčný bod k přímému vedení. Albert [pozn.: Albert van Veen, COO] je tím, komu za nás můžeme něco říct a přímo tak ovlivnit chod banky. Ta setkání jsou taková naše produktivní zeď nářků. Oficiálně by se všechno řešilo přes liniové manažery, ale tam je přístup na různých odděleních různý, a jak jsme rozesetí přes banku, nedostávali bychom stejnou zpětnou vazbu. Tohle je naše zkratka, jak vznést jednotný podnět. Komunity díky tomu mezi sebou mají úzký vztah. Setkání nám dávají rychlý přehled, co se aktuálně děje, co řeší architektura, backendy, UX atd. Navíc míváme meetingy s Vladem [pozn.: Vladimír Klein, CIO], kde zas komplexně řešíme technické potíže.

Matyáši, já Ti moc děkuju za rozhovor. Ještě bych se na konec zeptala, co ta Tvoje trička?

Co s nimi? [usmívá se]

Nosíváš je sice se sakem, ale i tak nás na nich často pobaví vtipné hlášky a obrázky. Jak k tomu vlastně došlo? Odkud je máš? Míváš na ně i nějakou negativní odezvu?

Začalo to dávno, když vývoj ještě seděl stranou a nikdo za námi nechodil. Nedávalo smysl nosit do práce kravatu. Chtěl jsem se cítit pohodlně, ale zas jsem nechtěl nosit obyčejné triko bez nápadu. Vybral jsem si věci, které jsou blízké tomu, co dělám. Mám pocit, že i okolí to tak chápe. Občas se někdo ve výtahu zarazí a chvíli zvláštně kouká, ale když vystupuje, tak i manažer v obleku prohodí kompliment. Lidi tomu rozumí.

A které je Tvoje nejoblíbenější?

To je těžké, mám jich asi 20. Nejspíš to budou planetky, nebo možná dinosaur, co říká “All my friends are dead.”

Koho bych chtěl k nám do MONETA Money Bank?

Někoho, kdo klade otázky a dělá věci z vlastní iniciativy. Kdo má svou práci rád. To je pro mě víc, než jak dlouho a kde předtím pracoval. Hard skills nejsou jediný důležitý přínos pro naši komunitu.

Co si myslím o přechodu na agile?

Najednou se stále něco děje, odpadla korporátní vata a každý den je co dělat. Znamená to větší zapojení, což lidi posunuje kupředu. Každý den vyvíjíme a přitom máme šanci komunikovat místo toho, abychom jen naslepo plnili úkoly a dlouho čekali na zpětnou vazbu. Každé pro má samozřejmě i svoje proti, agile taky znamená, že je míň klidu na práci a v oddělení víc ruchu. Teď po těch dvou letech si to ale už sedlo. Víme, co se od koho očekává, dostáváme jasná zadání a přitom je pořád možnost nad nimi diskutovat.

Další příběhy našich kolegů